2011. február 7., hétfő

Nyelvtanulunk

A szerelem nagy dolgokra serkent, és megakadályoz abban, hogy véghezvigyük őket. Ezt nem én találtam ki, hanem valamelyik ügyes-okos író, én csak most felhasználom, de nagy igazság!
Valahogy így vagyok én is mostanában a blogírással: annyi ötlet kavarog a fejemben, hogy nem tudom melyikkel is kezdjem... :)

Kezdjem azzal, hogy végre nekiálltam románul és angolul tanítani a kicsiket! Igaz, még nem rendszeresen, de már vannak sikerélményeim.
Ilyen jellegű próbálkozásaim voltak már korábban is, de nemigen láttam "értelmét", s abbahagytam. De mostanában újra elővettem kísérletező énemet. Nomeg a könyveket. :) A lényeg, hogy egyik kedvenc könyvet, amit amúgyis nagyon szeretnek és szinte kivülről fújják a benne levő tárgyakat, eseményeket, elővettem és ezúttal románul/angolul meséltem belőle. Szabadon, kötetlenül, s a kérdéseket is az adott nyelven válaszoltam meg. S már az első alkalommal ért sikerélmény. Nagymaszat örömmel ismételgette az ismeretlen szavakat. S mivel kicsi kutya nagytól tanul, Kismaszat is próbálkozott.

Ha ezt a módszert választod, jó ha:
  • jól ismeri már a tanulásra kiválasztott könyvet a gyerek (az új ismeretek eleve a megalapozott régire épülnek rá, könnyebb lesz a megértési folyamat)
  • mindig a napnak egy adott szakában románozzatok, angolozzatok (vagy más nyelvet tanuljatok), hogy a gyerek készülhessen rá (ideális eset)
  • külön könyvet választasz mindegyik nyelvnek, ha egyszerre két nyelvvel kezdesz, ne zavarodjon össze a gyerek
  • ereje, türelme, kedve fölött ne erőlködj. Apránként, kis lépésekben lehet meghódítani a hegyet.
  • játékos a tanulás, beszélgetés, épp olyan, mint az anyanyelven történő mesélgetés. (A gyerek pozítivan fog viszonyulni az idegen nyelvhez -pozítiv attitűd-, mert attól a személytől hallja, akitől anyanyelvét gyakorolja, tanulgatja, így a személy felé irányuló kedvező -szerető- beállítottságot a játékosan tanított új nyelv/ek felé is kivetíti.)
  • előre felkészülsz az "órára". Lapozd végig a könyvet, nézd meg milyen tárgyak, személyek vannak benne, milyen cselekvéssort vagy eseménysort kell elmesélni a kölyöknek, s frissítsd fel a jelzők ismeretét is. Próbálj minél változatosabban, de korának megfelelő szintű információt átadni, ne terheld le a szinónimákkal.
 Akkor se kell elcsüggedni, ha épp akkor nem szajkózzák a friss ismereteket, majd később játék közben feldolgozzák az élményt (a mucumuc nálunk azt jelenti, hogy köszönöm szépen románul mondva :). Tanítják a gyereket az oviban ételt megköszönni ).

Szólsz, ha te is kipróbálod?

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...