2012. május 8., kedd

Egészséges ételt az egész családnak!

Megbolondított verttej kukoricapehellyel
Újabban nagyon rákattantunk a verttejre. Szerencsénk van: házi készítésűt és rettentő finomat hoznak nekünk.
Ám mivel a sok jó is egy idő után kezd egy kissé unalmas lenni, kitaláltam a verttej megbolondítását. (Biztos, nem én találtam fel a spanyolviaszt, de nagy felfedezés volt számomra!)
Mi kell hozzá?

  • verttej (ha nincs, akkor a sima jaurt - joghurt - is megteszi, én a hazai márkát, értsd: Napolact, szeretem)
  •  kókuszreszelék
  • darált (őrölt) dió
  • cukor vagy méz (cukorral valahogy jobban ízlett, de ez variálható. Használhatsz más édesítőszert is.)
  • egy nagyobbacska kancsó vagy bögre (én az egész családnak készítettem, így végre megtaláltam a funkcióját ennek a szép kék-fehér bokálynak)
  • kisebbecske csészék, bögrék a tálaláshoz
  • evőeszközök
A kiválasztott bögre aljába ízlés szerint (nálam a szemmérték működik) beszórod a hozzávalókat, jól összekevered, majd ráöntöd a verttejet.

Maga a gyerek is könnyűszerrel elkészítheti ezt az ételt. Így sikerélménye lesz, és hasznosnak érzi magát. Csupa pozitív érzés! :) Maximum egy keveset takarítasz utána. De ha sohase próbálja, hogyan tanulja meg?

Ilyen esetekben szinte az egész üveg (2 kilós) tartalma elfogy együltünkben. Próbáltam dzsemmel is ízesíteni, de az valahogy nem jött be. Ha teszek belé szezámmagot, akkor megint más az íze, és többet kell ropogtatni. Van, aki szereti, s van, aki nem.

Ha díszesebb csomagolásban szereti a csemete az ételt, áldozd fel magad, és vásárolj egy bármiféle műanyagpoharas tejterméket, kapd be annak tartalmát, majd a tiszta pohárba csempészd be a házi készítésű jaurtot. Garantált a siker!

Te próbáltál már ilyet készíteni?


A verttejről idézem a Magyar Néprajzi Lexikon leírását: 
összekevert → aludttej. Zsíros változata önálló tejtermék, sovány változata a → vajkészítés mellékterméke. Erdély DK-i vidékén ismeretes, ahol magyarok többnyire a háztartásban tehéntejből készítik, ritkábban tejfeldolgozó pásztorszálláson juhtejből nyerik. Ehhez a háztartásban a friss tehéntejet nem cserépedényben, hanem kifolyónyílással ellátott fa → köpülőben gyűjtik, ahol megalszik. A savanyú tejnek nevezett aludttej elvált savóját leeresztik, majd a tejet a köpülő függőleges irányban mozgó verőjével ütik. Ha vajat akarnak készíteni, addig verik, míg kiválik a vaj. Azt kiveszik, a visszamaradó lé a verttej. Gyakoribb azonban, hogy a vajkészítéstől függetlenül dolgozzák fel így a tejet, amelyben ekkor a teljes zsiradék benne marad. A verttej mindkét változatát eszik kukoricapéphez és egyéb ételekhez, önálló ital is lehet.
Forrás: innen.

Itt meg egy érdekes cikk a tejről és annak hasznosságáról, ártalmasságáról. Érdekes elolvasni a kommenteket is!

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...